En dame med lang erfaring og bein i nesa

Det er nok ikke til å komme bort fra at byggebransjen er mannsdominert, men for Alexandra Hall som jobber som kundeansvarlig i Trysilhus har byggfaget fulgt henne omtrent hele karrieren.

Kreativ og skapende som hun er valgte hun som eneste jente det året å søke tømrerlinjen på Mosseporten videregående skole, før hun senere byttet til teknisk tegning.

– Jeg har alltid likt å være aktiv og hadde lyst til å jobbe med noe med noe hvor jeg kunne være i aktivitet, så jeg startet på tømrerlinjen etter ungdomsskolen til mine foreldres store fortvilelse, ler Alexandra.

Selv om det var krevende å være eneste jente, ble hun ikke skremt av byggfaget. Etter videregående tok hun fagskolen på husbyggerlinjen før ferden gikk videre til den lille byen Chilliwack i Canada hvor hun fikk seg jobb på byggeplass.

– Faren min var bosatt i Canada og jeg er selv canadisk statsborger så jeg hadde lyst til å prøve å flytte over for å se hvordan det var å jobbe der.

Arbeidsmarkedet var stramt og det var ikke lett for en ung, nyinnflyttet kvinne å få seg jobb.

– Det var en kjempeerfaring å ta med seg. Vi jobbet uten arbeidskontrakt og hadde ingen rettigheter, så det var bare å møte opp og gjøre jobben. Det lærte meg mye om ydmykhet, sier Alexandra.

Savnet etter Norge og mer ordnede forhold begynte etter hvert å melde seg. Alexandra reiste hjem og fikk seg jobb som lagersjef med ansvar for produksjonsplanlegging hos en tapetprodusent.

Etter noen år hjemme med barna og en kortere periode som logistikkmedarbeider, vente hun igjen tilbake til byggebransjen. Først som selger av gulv og kjøkken, før hun ble prosjektleder for oppussingsprosjekter hos samme entreprenør.

Tilfeldigheter gjorde at hun fikk jobb hos Gjensidige hvor hun først jobbet som saksbehandler innen bygningsskader, før hun ble avdelingsleder. Totalt ble det over åtte år i forsikringsbransjen, før en restrukturering gjorde at hun igjen vendte tilbake til eiendom.

Brenner for gode kundeopplevelser

I 2020 startet Alexandra som kundeansvarlig i Trysilhus. Allerede fra dag én kjente hun seg hjemme.

– Jeg kjente det var noe spesielt første gang jeg gikk inn døra her. Det er noe med kulturen og menneskene. Det at konsernlederen møter opp på annengangsintervjuet gjør at du føler deg spesiell og velkommen, sier hun.

En viktig del av jobben er å gjennomføre ferdigbefaringer, følge opp reklamasjonssaker og sørge for at kundene føler seg i varetatt etter overtakelse.

– Det er en veldig hyggelig å få være med på overleveringer. Noen er førstegangsetablerere og andre har kanskje flyttet fra en stor enebolig, men felles for de aller fleste er at de har en godfølelse og en forventning den dagen de får nøkkelen. Det er fint å kunne bidra til at den opplevelsen blir best mulig, sier Alexandra med et smil.

– Jeg føler jeg leverer et produkt jeg er stolt av, så det er givende å være med å levere noe som er så viktig for kunden, avslutter hun.